Saturday, February 11, 2012

Resepi Macaron

entry kali ni berdasarkan kepada makanan. cuti ini hanya untuk makanan saja yer. bila entah nak kurus. arini turun 3 kilo esok naik 5 kilo. dan berlaku tiap-tiap hari seterusnya. i'm tired. haish.. dan hari ini belajar buat macaron. sebenarnya ni kali kedua belajar buat. maklumlah first time buat, macaron kelihatan sangat menakutkan and totally annoying. so tak patah semangat dan belajar buat lagi. go Insyirah go!


Bahan-bahan :

200gm gula ising
200gm serbuk badam
45gm gula kastor
3biji putih telur (disejukkan selama 1 malam dalam peti ais)
pewarna / perisa

Filing :

200gm gula ising
100gm mentega
1 sudu teh esen vanila
2 sudu teh air panas

cara-cara :

1.   pukul putih telur bersama dengan gula kastor sehingga kembang menggunakan mesin membuat kuih. :) (tak ingat ape namanye) pastikan putih telur betul-betul kembang dan buihnya tak terjatuh.
2.  dalam bekas lain, ayak gula ising dan serbuk badam bersama sehingga sebati.
3.  kemudian, masukkan pewarna "fevret" anda.
4.  seterusnya campurkan gula+badam ke dalam putih telur secara peringkat. kacau guna tangan dan jangan guna mesin.
5.  paipkan adunan ke atas kertas kek bentuk bulatan. pastikan jarak antara bulatan jauh sedikit. tunggu sebentar sehingga adunan rata.
6. akhir sekali, panaskan ketuhar dengan suhu 150'C dan bakar adunan selama 20 minit. biarkan sejuk dan barula boleh cabut dari kertas kek.
7. untuk ising, putar mentega dan gula ising sehingga kembang dan masukkan esen vanila adan air panas.pukul hingga kembang lagi.



This time is much better!! kui3~~



ok.bubye..




No comments:

Post a Comment