Tuesday, August 2, 2011

Tak Patut Tak Boleh !!

Tiba-tiba saja teringat satu cerita masa PLKN dulu. Nak kata excited sangat sebab dapat masuk PLKN, tak lah juga. cuma sudah dapat, so pergi saja lah. ada satu cerita di mana suatu hari itu kami wira dan wirawati negara diberitahu bahawa kami semua akan di bawa pergi menembak di sebuah kawasan tentera. masing-masing rasa teruja sebab semua pelatih akan diberi kebenaran untuk memegang senjata M-16. malam itu, semua sibuklah cerita nak skor berapa untuk acara menembak esok. konon kau lah yang best kan.. :P

maka, tibalah hari yang dinantikan. kami berkumpul di padang kawad dan menaiki bas untuk ke kawasan penembakan tersebut. dalam bas punyalah riuh sangat sambil nyanyi lagu tema PLKN. ceh konon semangat PLKN lah. padahal cikgu suruh kau nyanyikan sebenarnya. hahaha. tetapi rasa seronok pula bila nyanyi beramai-ramai. dalam beberapa jam macamtu, kami tiba di kawasan tersebut dan di sambut oleh beberapa orang tentera. kami diberi taklimat dan penerangan tentang cara penembakan yang betul dan bagi mendapat skor yang tinggi.

habis taklimat semua rasa nak terkucil. al-maklumlah. kawasan tentera pula. tau-tau je lah bagaimana rupa tandasnya. ni yang nak cerita ni. tandas ni bukan bilik air biasa tu tau. tandas tentera ni macam kotak yang biasa ada dekat tepi kawasan kalau ada acara pameran ker atau macam Jom Heboh tu kan. masa tu cuma ada 3 kotak je. bayangkan kami pelatih yang lebih 300 orang ni nak terkucil termasuk aku dan seorang lagi member aku, si Sarjan Daia ni. tapi bau tandas memang tak boleh tahan la beb!!!. bayangkan kotak tu di letak atas tanah yang berlopak. bau lopak yang macam tahi lembu tu campur pula dengan hasil kumbahan tentera mix dengan pelatih PLKN..Tuhan saja yang tahu. memang tak boleh pergi! last-last aku dengan Sarjan Daia ni pun punyalah pusing seluruh kawasan sebab memang dah hujung lah beb.

tengah pulun dok kalut dua orang ni, tiba-tiba Sarjan Daia ni berhenti. dia tunjuk sesuatu. aku pun pandanglah kan. tertulis di situ "TANDAS V.I.P". masa tu sempat lagi fikir ni. emm mesti tandas ni macam tandas menteri-menteri kat malaysia ni. dok kalut dua orang pulak dok fikir depan tandas tuh. akhirnya kami pun bertanya pada abang-abang tentera yang kebetulan dok bergosip dekat tepi tu. "bang, boleh tak kami guna tandas ni??" dengan kaki terkepit-kepit. lalu mereka pun jawab "IIIHHH....TAK PATUT TAK BOLEHHH LAA!!.. punyalah kami gelak sampai tak henggat nak terkucil. tak lah kelakar sangat sebenarnya. tapi betul juga cakap abang tentera tu. dalam keadaan terdesak ni, tak patut tak boleh!!! 

No comments:

Post a Comment