Tuesday, August 30, 2011

Kisah Hari Raya

Sebulan berpuasa, akhirnya hari raya tiba. Penat ni berpuasa sebulan. Penat sungguh. Haha.. Tapi puasa tahun ni rasa macam sekejap sangat. tup tup dah sebulan. Cepat sangat masa berlalu. Maybe sebab aku kerja kot sebab tu rasa sekejap sangat bulan Ramadhan ni. Pahala yang dikumpul pun, tak lah banyak sangat. Tapi masih boleh dibuat peneman untuk hujung hari nanti. InsyaAllah.

Dua hari sebelum raya, mak dah pulun suruh potong ni potong tu. Apa guna anak ramai kan kalau tak boleh nak tolong yer Puan Mariah. hee.. Mak dah bagi da tugas masing-masing supaya semua kerja dapat settle awal. ok. As usual tugas aku memang di dapur tolong masak. Aku tak suka buat dua kerja. So aku pilih memasak, dan selesai dan tak perlu untuk memikir yang aku harus kemas ruang tamu atau isi kueh dalam balang. hehheh.. PEMALAS!!! tp part paling best bila semua akan belajar untuk menganyam ketupat. Cuma abang aku sorang jep yang susah sangat nak paham cara nak menganyam ketupat ni..kesian..

Lauk wajib hari raya memang banyak. Setiap tahun mesti akan fikirkan lauk apa tak perlu di masak untuk tahun ni. hehheh.. tapi last-last semua lauk pun wajib di masak. Abah cakap ketupat mesti ada. Adik pulak cakap suka sangat rendang daging dan ayam masak merah mak. Mak pulak suka sangat dengan seunding ikan dia. Kalau aku pulak, ketupat pulut, sambal goreng hati dan kuah kacang tersangatlah wajib ada!


ketupat pulut



sambal goreng hati - google search



kuah kacang



Bila cerita pasal hari raya pula, tiba-tiba teringat ragam raya tahun lepas. KIsah ni terjadi masa hari raya kedua. Dah jadi tradisi kami sekeluarga pada hari raya kedua tu, kami akan raya di Batu Pahat bersama dua lagi family. Memang meriah la kan memandangkan sekali gerak samapi 7 buah kereta. Macamana lah nak parking tu. Lagi-lagi kawasan kampung. Memang bersepah-sepah lah kereta kat bahu jalan. Bermula ceritanya..

Keluarga ayah aku ni ada banyak atuk sedara. Sampai setiap tahun aku akan tanya mak aku ni rumah siapa. Sebab terlalu banyak sangat rumah sampai aku tak ingat nama atuk-atuk sedara aku. Bila dah terlalu banyak rumah yang di raya kan, sampai terlupa jalan masuk ke kampung tersebut. Nak dijadikan cerita, pakcik aku ni konfiden giler ketuai konvoi ni. Memang tak nampak tanda-tanda yang dia lupa jalan. So, kami follow to the flow jep la mengikut kereta pakcik aku ni. Masa tu rasa nak terkucir memanglah tak dapat dibendung lagi. Sampai-sampai jep rumah tesebut semua serbu rumah tersebut. Rupanya bukan aku sorang jep yang nak terkucir. Ramai lagi. Masuk-masuk rumah jep, tak dan dah nak salam-salam ke tanya khabar ke. Memang tak de dah. Keluarga rumah ni pun tanya, "awak semua ni keluarga mana?, belah siapa? Mak ayah nama apa?" . Memang tak lah aku nak jawab. Muka dah biru menahan ni. Bila da settle semuanya, aku keluar dengan muka lega yang amat. Tiba-tiba aku macam dengar pakcik aku dan parents aku berbual dekat luar umah. Ape lama sangat ker aku dalam bilik air sampai diorang dah nak balik ni?

...............

Rupa-rupanya salah rumah lah weyh.......maluuuuuuuuuuuu :P





OK. SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN...

No comments:

Post a Comment